En dag i skolan!

Okej, nu har vi haft gästlärare i två dagar och jag ska försöka få ner dessa dagar i ord.. Sébastien Boudet har varit hos oss och haft kurs om surdeg, eclairs, crossiants, pain du chocolate (stavning?) och en massa annat! Jag är fortfarande helt faschinerad över hur en person som varit i ca 20 år i branschen fortfarande brinner så för det och verkligen lägger ner hela sin själ i att sprida sitt budskap! Jag önskar att jag också har den passionen för yrket om ca 15 år! I vilket fall så har vi lärt oss otroligt mycket, tex att man inte behöver ha ett helt recepthäfte med olika brödrecept utan att det räcker med ett att utgå ifrån sen ändra det som man vill ha det med mjöler osv. Vi fick även smaka av hans macarons som var helt ljuvliga!! Kommer en bildbomb med bilder på allt för er som inte har en aning om vad jag pratar om! :D

Sébastien snittar baguetter, viktigt med detta är att det ska vara 5 snitt!

Stoppa in bröd i stenugnen, lägg märke till hur platta de är nu..

Och lägg märke till här vilken kraft de har och rest sig!!

Okej, dessa tänker jag inte ens försöka mig på att stava men vi kan kalla de för religös för de heter nå liknande fast på franska! haha Lite pannkaks liknande smak med chokladkräm och chokladglasyr :)

Eclairs, samma som bilden innan bara med en annan form!

Macarongerna vi fick smaka, :)

Lime, Caramell, Lakrits, Kokos, Passion och choklad, MUMS!


Kommentarer
Postat av: Lina

Mycket bättre :) det är alltid imponerande med folk som är bra på något. Du har verkligen hittat din grej Ida. Något som inte alla andra är grymma på. Det unika gör det ännu häftiga. Keep up the good work! Kram

2011-05-26 @ 21:44:08
Postat av: Ida

Allt för dig min sköna! :) Tack vad gullig du är :)vi måste ses när jag kommer hem! KRAM!

2011-05-26 @ 21:54:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0